Contact      Login

Adriana Dobre (Partener SAA): „Mă bucură câștigarea proceselor, dar și încheierea unui contract în condiții avantajoase pentru clientul meu”

Adriana Dobre, Partener SAA și unul dintre cei trei coordonatori ai departamentului de Ligitii, are o experiență de peste 14 ani în toate tipurile de litigii, dobândind în mod special experiență în zona de litigii de contencios-administrativ, fiscal și arbitraj. Adriana a fost implicată în numeroase litigii vizând drepturile reale: acțiuni în revendicare, litigii cu C.N.C.I., exproprieri, litigii de contencios administrativ privind refuzul autorităților publice de a elibera actele administrative solicitate necesare in procesul de dezvoltare imobiliara (certificate de urbanism, autorizatii de construere, PUZ-uri), litigii privind suspendarea si anulare unor acte administrative.

Experiența Adrianei în litigii fiscale este semnificativă, de-a lungul timpului ea fiind implicată în diverse mandate complexe și cu valori considerabile, de la litigii vizând probleme de TVA până la litigii privind impozitul pe profit, redevențe și prețuri de transfer.
De asemenea, în ultimii zece ani. Adriana a fost implicată și în majoritatea litigiilor privind contestarea sancțiunilor aplicate de către Consiliul Concurenței pe o gamă variată de piețe, precum telecomunicații, retail, pharma, petrol și gaze etc.
Adriana se mândrește cu o impresionantă rată de succes de peste 90%, cazuistica ei incluzând în cea mai mare parte dispute complexe și notorii.

Adriana coordonează unul dintre grupurile de lucru din cadrul departamentului de Litigii. Experiența sa juridică vastă este completată de abilitățile sale excelente de comunicare, care îi permit nu numai să gestioneze cu succes relațiile cu clienții, ci și să coordoneze membrii echipei, astfel încât să livreze serviciile dorite de clienți la cele mai înalte standarde de profesionalism.

Mai mult, Adriana a publicat numeroase articole juridice în domeniul dreptului civil, dreptului procesual civil, dreptului european, dreptului fiscal și administrativ, fiind co-autor al volumului „Noul cod civil. Note, corelații, explicații”.

„Drumul spre o carieră de succes începe devreme cu educația de acasă, valorile morale primite de la părinți (seriozitate, corectitudine muncă, respect). Apoi continuă cu primii ani de școală, în care trebuie să te deprinzi cu dragostea de carte și respectul pentru profesori. E important pe parcurs să întâlnești și profesori mentori, care să îți sădească valori adiționale și să îți stea drept model. Deci înainte de toate, este important să dobândești cunoștințe de specialitate peste un fond bun și o bază solidă. Acasă am primit o educație care a îmbinat emoțiile cu disciplina față de reguli. Apoi, am avut ocazia unor întâlniri inițiatice cu profesori minunați (în special, doamnele profesoare de limba română, care m-au făcut să iubesc literatura română și universală, desi eu eram, mai degrabă, înclinată spre științe exacte). Începuturile ne definesc de cele mai multe ori în tot ceea ce facem ulterior. Traiectoria a fost una continuu ascendentă, pentru că nu m-am abătut de la valorile dobândite de tânără și care mă definesc: seriozitate, munca de calitate și atenția pentru ceilalți. Ce pot spune însă este că în cei 15 ani de profesie, pe lângă cunoștinte teoretice solide și seriozitate, am dobândit și o serie de abilități de interacțiune interumană, care mă apropie și mai mult de clienți și de colegi și mă fac să înțeleg mai bine nevoile lor. Trecerea la poziția de consel și, ulterior, la cea de partner, a venit în contextul unor succese profesionale, a dobândirii unei viziuni strategice anticipative și pro client, a unei empatii în relația cu clientul, a unei bune gestiuni a echipei și a unei anumite notorietăți în piață”, povestește Partenerul SAA.

Adriana este de părere că fiecare proiect are rolul lui în devenirea uni profesionist și mărturisește că a avut inspirația unor alegeri fericite în carieră, care i-au permis accesul la proiecte complicate și sofisticate de timpuriu și lucrul cu profesionisti ai dreptului (prof. Lucian Mihai, Dan Dascălu, Emanuel Băncilă). „Așadar, dacă ar fi să fac o selecție printre proiectele deosebite și cu expunere aș menționa asistarea sculptorului Mihai Buculei în cadrul negocierilor cu Ministerul Culturii pentru semnarea contractului privind realizarea „Monumentului Marii Uniri”, cu ocazia celebrării a 100 de ani de la realizarea Marii Unirii. Deși eu, în marea majoritate a timpului, fac activitate de instanță, pot spune că mă regăsesc ca peștele în apă și în activitate de negociere de contracte (nu numai contracte de tranzacție), fiind de fapt un avocat complex și cu natură duală. Mă bucură câștigarea de procese, dar și încheierea unui contract în condiții avantajoase pentru clientul meu. De asemenea, sunt în elementul meu și atunci când redactez opinii legale asupra unor chestiuni de drept care ridică dificultăți de interpretare”, nuanțează avocatul.

„Trebuie să înveți să spui lucrurile relevante pentru tine într-un ton constructiv”

Principalele lecții învățate ca avocat sunt diplomația, tăcerea și ascultarea, precum și capacitatea de a lua o decizie care să acomodeze interesele mai multor părți. „În general activez ca avocat litigator, deci sunt o fire destul de combativă, care găsește ușor contraargmente. Cred că este  important să știi când trebuie să fii incisiv și când trebuie să fii conciliant. În altă ordine de idei, mai este important și cât trebuie să spui în fiecare moment în parte, argumentele nu trebuie devoalate toate deodată, ci la momentul oportun, pentru a surprinde adversarul. Totodată, este importantă și ordinea în care îți expui ideile și modalitatea în care captezi atenția receptorului tău. În altă ordine de idei, trebuie să înveți ce lupte merită purtate și ce lupte nu. Din punctul meu de vedere, ideea nu este să avem multe litigii, unele fără miză, ci cred că trebuie să fii sincer și obiectiv cu clientul tău atunci când lucrurile stau realmente rău. Eu nu vreau doar să merg pe la instanță și apoi să pierd dosare. Nu funcționez așa. Nu vreau să revoluționez dreptul, susținând teorii fără suport”, precizează Adriana Dobre.

La capitolul greșeli, ea nominalizează cutezanța specifică tinereții, amintind că și-a învățat lecția potrivit căreia diplomația funcționează de minune atât în relația cu clienții, cât și în relația cu superiorii. „Trebuie să înveți să spui lucrurile relevante pentru tine într-un ton constructiv”, punctează avocatul.

În ceea ce priveste deciziile de aur, Partenerul SAA este de părere că intervin atunci când ai capacitatea de a aprecia oportunitățile ivite în carieră, dar cu sondarea corespunzătoare a eventualelor riscuri. De asemenea, schimbarea în carieră nu trebuie să intervină pe un fond încărcat emoțional sau în grabă, ci după o analiză obiectivă a ceea ce contează în acel moment cel mai mult din perspectivă profesională, prin raportare la ce îți oferă fiecare dintre angajatori (actual vs. potențial). „Cred ca deciziile înțelepte se iau după adânca cumpănire, niciodată pe grabă sau la mânie”, comentează avocatul.

Din punctul său de vedere, femeile care activează în domeniul juridic se remarcă printr-un al șaselea simț, care le face să fie mai intuitive decât domnii și mai empatice cu clientul. „De asemenea, aș menționa și o grijă maternă pentru echipă, care le ajută să țină sudat mai bine nucleul dinlăuntrul echipei. Aș mai menționa și o mai bună organizare, pentru că, prin definiție, femeia are atribuții pe mai mult mai mule planuri (inclusiv cel profesional)”, adaugă Adriana Dobre.

Ea este de părere că pentru avocații de instanță, succesul ar putea fi direct proporțional cu rata de succes în dosarele aflate pe rolul instanțelor judecătorești, dar acest barometru nu este tot timpul unul obiectiv. Din punctul său de vedere, dovada faptului că faci bine ceea ce faci este încrederea clienților, care îți urmează sfatul și revin la tine și încrederea echipei în viziunea ta.

„Contează mult începuturile, dacă ești serios, muncitor, atent la ce se întamplă în jur și te adaptezi la nevoile pieței, ai toate șansele să reușești în profesia de avocat. În plus, dacă reușești să înțelegi nevoile concrete ale clientului tău și să gândești lucrurile din perspectiva de afaceri și deci, să nu rămâi în zona teoretică, ai șanse să ajungi cât mai sus în ierarhia profesională. Și nu în ultimul rând, fii sincer cu clientul tău și nu îți urmări propriul interes, de a obține un nou mandat. Pierderea unui mandat punctual prin prezentarea corectă a diagnosticului juridic poate constitui premisele unei relații pe termen lung”, susține Adriana Dobre.